Οποιος είναι κάτοχος αυτοκινήτου κάθε φορά που επισκέπτεται το συνεργείο είναι πολύ πιθανόν να καρδιοχτυπά για το ποσό που θα του αναγγείλει ο τεχνίτης. Και επειδή τα ετήσια έξοδα ενός αυτοκινήτου για επισκευές δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα, σας παραθέτουμε ορισμένες «οδηγίες του δρόμου» προκειμένου να κάνετε οικονομία όσον αφορά την επισκευή και τη συντήρηση του αυτοκινήτου σας:

* Μια από τις σημαντικότερες κινήσεις, που συμβάλλει στην οικονομία της τσέπης σας αλλά και στην ασφάλειά σας, είναι η προληπτική συντήρηση του αυτοκινήτου. Πρέπει απαραιτήτως να κάνετε προληπτική συντήρηση, δηλαδή να ελέγχεται το αυτοκίνητο από υπεύθυνο τεχνικό στην ειδικότητά του, γιατί με αυτό τον τρόπο προλαβαίνετε ζημιές και καταστροφές σε εξαρτήματα. «Τα αυτοκίνητα που είναι καλά διατηρημένα έχουν λιγότερα έξοδα επισκευής» επισημαίνει ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΕΑΜ (Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων και Μηχανημάτων) κ. Μ. Ξανθάκος.Και προσθέτει ότι «θα κάνετε οικονομία με το να επισκευάσετε έναν αριθμό μικρών ζημιών,παρά να παραμελήσετε το αυτοκίνητο και στη συνέχεια να αντιμετωπίσετε ένα μεγάλο πρόβλημα».

* Σύμφωνα με δηλώσεις της ΠΟΒΕΑΜ, για να μετριάσετε το κόστος της συντήρησης αλλά και γενικά των επισκευών όσον αφορά την παροχή υπηρεσιών, επιλέξτε τεχνίτες που ανήκουν στην ΠΟΒΕΑΜ, διότι έχουν συνήθως τις καλύτερες τιμές στην αγορά, εφόσον έχουν δεσμευτεί προς το υφυπουργείο Εμπορίου να διατηρήσουν από το 1996 ως και το 1999 τις τιμές στα ίδια πλαίσια.

Η δήλωσή τους αυτή στηρίζεται και στο γεγονός ότι στην αγορά έχουν εμφανιστεί πολλοί «αεριτζήδες» τεχνίτες, οι οποίοι αντί να φτιάχνουν το αυτοκίνητο το καταστρέφουν, όπως αναφέρουν. Από τα 18.000 περίπου συνεργεία που υπάρχουν στην Ελλάδα τα 15.600 ανήκουν στην ΠΟΒΕΑΜ, τα οποία διαθέτουν σήμα εγγύησης που αποδεικνύει ότι όντως είναι μέλη της.

* Ενα άλλο σημείο που θίγει η ομοσπονδία είναι το κόστος των ανταλλακτικών. Ενας τρόπος για να μειώσετε τα έξοδά τους είναι να χρησιμοποιήσετε εναλλάξιμα ανταλλακτικά, όπως μίζες, δίσκους, πλατό, φρένα.

Τα εργοστάσια κατασκευής των ανταλλακτικών προμηθεύουν και τα εργοστάσια κατασκευής των αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα ανταλλακτικά να διατίθενται στην αγορά πολλές φορές και στη μισή τιμή. Βέβαια τα εργοστάσια κατασκευής των αυτοκινήτων έχουν φροντίσει να έχουν και την ανάλογη ποιότητα του είδους.

Για να είστε κατοχυρωμένοι ότι είναι πιστοποιημένα τα εναλλάξιμα ανταλλακτικά, ελέγξτε αν αναγράφεται πάνω στη συσκευασία η ταυτότητά τους. Πρέπει να έχουν έναν κωδικό ο οποίος αναφέρει το εργοστάσιο και τη χώρα κατασκευής.

* Η επιλογή ενός καλού μηχανικού είναι απαραίτητη για να είστε σίγουροι ότι η επισκευή θα είναι αντάξια του ποσού που θα πληρώσετε, δηλαδή θα διαρκέσει, αλλά και θα είναι αυτή που χρειάζεται. Το πρώτο βήμα είναι να ανήκει στην ΠΟΒΕΑΜ ώστε να είστε κατοχυρωμένοι ότι όντως έχει δίπλωμα μηχανικού. Αυτό όμως δεν αρκεί, πρέπει να βρείτε και το κατάλληλο συνεργείο. Διότι δεν αναλαμβάνουν όλα τα συνεργεία όλα τα είδη επισκευών. Για απλές επισκευές μπορείτε να επισκεφθείτε το πλησιέστερο συνεργείο της περιοχής σας. Αλλά για πιο περίπλοκα προβλήματα απευθυνθείτε είτε σε εξειδικευμένο συνεργείο είτε σε κάποιον τεχνίτη που εμπιστεύεστε.

* Αν διαθέτετε καινούργιο αυτοκίνητο, ελέγξτε την εγγύηση. Αν το αυτοκίνητο καλύπτεται ακόμη, η δουλειά μπορεί να γίνει δωρεάν (ή τουλάχιστον θα πληρώσετε μόνο την παροχή εργασίας).

* Σημειώστε σε ένα χαρτί τι πρόβλημα παρουσιάζει το αυτοκίνητο. Μπορεί να ξοδέψετε αρκετά λεπτά στην είσοδο του συνεργείου προσπαθώντας να περιγράψετε όχι μόνο στο κατάλληλο πρόσωπο (στον μηχανικό που θα ασχοληθεί) αλλά σε περισσότερα άτομα το πρόβλημα. Στη συνέχεια μπορεί να καταλήξετε να πληρώσετε την ώρα που ο μηχανικός έκανε για να ανακαλύψει όσα του περιγράψατε. Για να αποφύγετε λοιπόν αυτή τη διαδικασία, γράψτε σε ένα χαρτί το πρόβλημα που παρουσιάζει το αυτοκίνητο με λεπτομέρειες και δώστε το στο υπεύθυνο άτομο.

* Να επισημάνετε ότι θέλετε η εκτίμηση του προβλήματος να είναι γραπτή και να περιλαμβάνεται η ακριβής εργασία αλλά το ακριβές ποσό που θα πληρώσετε. Να διευκρινίσετε ότι δεν δέχεστε οποιαδήποτε επιπλέον εργασία χωρίς την άδειά σας.

* Να μην είστε ευκολόπιστοι στη συμβουλή του μηχανικού όσον αφορά το σέρβις ρουτίνας, γιατί μερικοί μηχανικοί μπορεί να δείξουν ιδιαίτερο ζήλο για τη σύσταση επισκευών και τη συντήρηση του αυτοκινήτου. Η υπερβολική συντήρηση δεν θα βλάψει το αυτοκίνητο αλλά την τσέπη σας.

* Να παίρνετε και μια δεύτερη γνώμη. Αν δύο άτομα υποστηρίζουν τις ίδιες απόψεις, τότε είναι πιθανότερο η «διάγνωση» να είναι σωστή. Σε περίπτωση όμως που η τιμή σάς φαίνεται ιδιαίτερα υψηλή, επισκεφθείτε και έναν τρίτο μηχανικό.

* Αν μπορείτε, φτιάξτε το μόνοι σας. Αν έχετε τις γνώσεις και πιστεύετε ότι η βλάβη είναι μικρή, τότε αποφύγετε τον μάστορα. Πάντως, η ΠΟΒΕΑΜ συνιστά να επεμβαίνετε σε αυτοκίνητα τα οποία δεν είναι καινούργια, εφόσον βέβαια είστε έμπειροι σε μηχανολογικά θέματα.

* Αγοράστε αυτοκίνητα τα οποία είναι ανθεκτικά. Ο τύπος και η μάρκα αυτοκινήτου που θα αγοράσετε είναι καθοριστικός παράγοντας για την ώρα και τα χρήματα που θα διαθέσετε στο συνεργείο. Τα αυτοκίνητα έχουν προδιαγεγραμμένα ορισμένα στοιχεία από τον κατασκευαστή τους σε ό,τι αφορά την αντοχή των υλικών που έχει αυτός χρησιμοποιήσει. Βέβαια παίζει ρόλο και η χρήση του αυτοκινήτου. Γι' αυτό πριν από την αγορά ελέγξτε την ιστορία και ό,τι άλλο σχετικό με την αντοχή του αυτοκινήτου.

Ξεφυλλίστε περιοδικά που περιέχουν εξειδικευμένα άρθρα για αυτοκίνητα, ρωτήστε γνωστούς και επισκεφθείτε πολλές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων προκειμένου να ενημερωθείτε. Βρείτε πόσο οικονομικά οδηγείτε

Είναι πάρα πολλοί οι παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση βενζίνης σε κάθε αυτοκίνητο. Ο πιο σημαντικός όμως παράγοντας είναι ο ίδιος ο οδηγός. Ο ατομικός τρόπος οδήγησης, σε συνδυασμό με την καλή λειτουργία του αυτοκινήτου, μπορεί να μειώσει τον λογαριασμό στην κατανάλωση βενζίνης από 35% ως 50%. Προσπαθήστε να επιτύχετε με σωστή οδήγηση περισσότερα χιλιόμετρα σε κάθε λίτρο βενζίνης.

Ακόμη ένας παράγοντας τον οποίο πρέπει να έχετε κατά νου για να εξοικονομήσετε βενζίνη είναι η προληπτική συντήρηση. Η μηχανική κατάσταση του αυτοκινήτου σας αυτομάτως αντανακλάται στην κατανάλωση βενζίνης. Η κακή ρύθμιση της μηχανής μπορεί να κοστίσει διπλή κατανάλωση βενζίνης. Τα ακατάλληλα μπουζί, το ακάθαρτο φίλτρο, οι ψωριασμένες πλατίνες κοστίζουν πέντε λίτρα περισσότερη βενζίνη στα 50 λίτρα. Επομένως τα χρήματα που δαπανάτε για την προληπτική συντήρηση του αυτοκινήτου σας τα κερδίζετε σε διαφορά από τη μειωμένη κατανάλωση βενζίνης.

Επιπλέον πρέπει να γνωρίζετε ότι η ρυμούλκηση σκάφους, κινητού σπιτιού κ.ά. είναι αιτία αύξησης κατανάλωσης βενζίνης και πρόωρης φθοράς του αυτοκινήτου. Οπως και τα μπαγκάζια στη σχάρα της οροφής εμποδίζουν την ομαλή ροή του αέρα, με αποτέλεσμα να καταναλίσκει το αυτοκίνητο περισσότερη βενζίνη.

Απαντήστε στις πιο κάτω ερωτήσεις προκειμένου να διαπιστώσετε τις κακές συνήθειες οδήγησης που αυξάνουν την κατανάλωση βενζίνης και να μάθετε πόσο οικονομικά οδηγείτε:

1. Χρειάζεται μέτριες ταχύτητες η μηχανή ώσπου να ζεσταθεί; ΝΑΙ/ΟΧΙ

2. Μια μηχανή αυτοκινήτου πρέπει να θερμανθεί 5-10 λεπτά προτού ξεκινήσει; ΝΑΙ/ΟΧΙ

3. Οι σύγχρονες μηχανές είναι φτιαγμένες να δουλεύουν γρήγορα, άρα το απότομο ξεκίνημα κάνει οικονομία βενζίνης; ΝΑΙ/ΟΧΙ

4. Οι συχνές αλλαγές και μεταβολές ταχύτητας έχουν ως συνέπεια την αύξηση στην κατανάλωση βενζίνης; ΝΑΙ/ΟΧΙ

5. Οταν τα λάστιχα των τροχών έχουν μικρότερη πίεση έχετε οικονομία βενζίνης; ΝΑΙ/ΟΧΙ

6. Οταν η μηχανή δουλεύει στο ρελαντί έχετε οικονομία βενζίνης; ΝΑΙ/ΟΧΙ

7. Εχετε οικονομία βενζίνης όταν αλλάξετε σύντομα από χαμηλές σε υψηλές ταχύτητες;ΝΑΙ/ΟΧΙ

8. Η χρήση βενζίνης υψηλού αριθμού οκτανίου αυξάνει την απόδοση και την απόσταση που διανύει το αυτοκίνητο; ΝΑΙ/ΟΧΙ

9. Η χρήση υψηλής ποιότητας και ιξώδους λαδιού στη μηχανή συντελεί στην οικονομία βενζίνης; ΝΑΙ/ΟΧΙ

10. Η επιφάνεια του δρόμου και η κατάστασή του επηρεάζουν την κατανάλωση βενζίνης;ΝΑΙ/ΟΧΙ

11. Αν παρακολουθείτε τα φώτα στοπ στα προπορευόμενα αυτοκίνητα κερδίζετε βενζίνη;ΝΑΙ/ΟΧΙ

12. Είναι μια καλή ιδέα να αποφεύγετε τις διαδρομές με συχνά σταματήματα; ΝΑΙ/ΟΧΙ 




1. ΝΑΙ. Αυτό μειώνει την κατανάλωση βενζίνης και προστατεύει τη μηχανή από φθορά. Μια κρύα μηχανή θέλει περισσότερα καύσιμα, ίσως διπλά απ' όσο χρειάζεται μια ζεστή μηχανή.

2. ΟΧΙ. Ενα ή δύο λεπτά είναι αρκετά για να αρχίσει η κυκλοφορία του λαδιού. Μην περιμένετε στο ρελαντί, μπορείτε να κερδίσετε χιλιόμετρα.

3. ΟΧΙ. Διότι ένα γρήγορο ξεκίνημα θα κοστίσει 35% ως 50% περισσότερη βενζίνη απ' όσο θα κόστιζε ένα μέτριο ξεκίνημα και χωρίς φθορά στα λάστιχα.

4. ΝΑΙ. Αυτός ο τρόπος οδήγησης κάθε φορά χρειάζεται βενζίνη για να ανεβάσει την ταχύτητα. Μια οικονομική ταχύτητα 80 χλμ. είναι 25% πιο οικονομική από μια μεταβολή της ταχύτητας από 50 χλμ. σε 100 χλμ. την ώρα.

5. ΟΧΙ. Τα λάστιχα των τροχών με χαμηλότερη πίεση έστω πέντε λιμπρών μπορεί να κοστίσουν πέντε λίτρα περισσότερη βενζίνη στα 80 λίτρα, εκτός από την πρόωρη φθορά στα λάστιχα.

6. ΟΧΙ. Οταν η μηχανή δουλεύει στο ρελαντί χρειάζεται περίπου δύο λίτρα περισσότερη βενζίνη για κάθε ώρα λειτουργίας.

7. ΝΑΙ. Οδηγείτε μέτρια με σύντομες αλλαγές. Στα 50 χλμ. την ώρα το γρανάζι της υψηλής ταχύτητας είναι 35% πιο οικονομικό από το γρανάζι της χαμηλής ταχύτητας.

8. ΟΧΙ. Δεν είναι απαραίτητο. Το αυτοκίνητό σας πιθανόν να αποδίδει με βενζίνη χαμηλού αριθμού οκτανίου. Χρησιμοποιείτε πάντοτε τη βενζίνη που συνιστά ο κατασκευαστής.

9. ΝΑΙ. Αρκετή ποσότητα βενζίνης δαπανάται για να μειώσει τις τριβές. Η ποιότητα του λαδιού με κανονικό ιξώδες μειώνει τις τριβές, με αποτέλεσμα να μειώνεται η κατανάλωση βενζίνης.

10. ΝΑΙ. Λακκούβες, εξογκώματα, άμμος, λάσπες και γενικά άλλες ανωμαλίες μπορούν να κοστίσουν 15% περισσότερη βενζίνη. Επίσης ο βρεγμένος ή χιονισμένος δρόμος κοστίζει περισσότερη βενζίνη.

11. ΝΑΙ. Αν τα παρατηρείτε και διατηρείτε απόσταση, αποφεύγετε τα συχνά σταματήματα. Ετσι κερδίζετε 10-25% βενζίνη.

12. ΝΑΙ. Κάθε σταμάτημα «κλέβει» βενζίνη από τη διαδρομή, περίπου 1/3 της βενζίνης που χρειάζεται για να κινήσει ξανά το αυτοκίνητο.